Tips om emoties te kanaliseren

We worden allemaal wel eens overspoeld door emoties. Je kunt je angstig voelen waardoor je zenuwen krijgt. Het is de bedoeling dat we ze kunnen onderdrukken! Maar hoe? Het is niet makkelijk, want je kunt vaak in situaties terechtkomen waar je serieus kan van gaan stressen of je slecht kunt door voelen. Deze situaties zijn niet onvermijdelijk, maar je kunt wel vermijden dat je je er slecht door gaat voelen. 

IMG_0305 (2).JPG

Ik ga jullie en paar tips geven om beter met deze negatieve emoties om te gaan. Veel mensen gaan van in het begin al zeggen dat dat bij hen niet werkt. Oké, dan kun je beter niet verder lezen. Als je zegt dat je iets niet gaat kunnen, dan kan je het ook niet, zo simpel is dat.

Mensen die er wel voor openstaan: probeer zeker eens onderstaande oefeningen. Ze zijn heel kort maar als je ze toepast kunnen ze écht wel werken. Ik heb zelf al heel wat gelezen en oefeningen gedaan, maar ik heb er gewoon geen geduld voor. Deze oefeningetjes zijn heel simpel en nemen niet veel tijd in beslag, dus zeker proberen!

1. Visualiseren

Is er iemand die je laat onzeker voelen? Ben je bang om iets te doen omdat je in het verleden iets hebt meegemaakt die een negatief gevolg had? Deze obstakels blijven lastig, maar zijn niet onvermijdelijk. De truc is als volgt:

Ik krijg een emotie door bepaalde personen:

Is het angst, woede, verdriet… Het kan allemaal. Laat deze personen niet bepalen hoe jij je voelt. Hierbij voel ik je al denken: makkelijker gezegd dan gedaan hé Jelke. Moeilijk gaat ook. Dit is mijn voorbeeld:

HOE HET EERST IS:

Mijn docent is zo kritisch, ze merkt altijd wel iets negatief op aan mijn presentatie. Ik doe zo mijn best en telkens weet ze me te vernederen voor de hele klas. Ik ben zo bang om vooraan te komen staan… Ik struikel door zenuwen over mijn woorden… Het is een vicieuze cirkel.

HOE HET NADIEN IS MET MIJN TRUCJE:

Mijn docent is zo kritisch, ze merkt altijd wel iets negatief op aan mijn presentatie. Maar zij is eigenlijk gewoon een klein kaboutertje met een piepende stem zonder kleren aan. Wat is ze machteloos en klein. Ik ga haar even uitleggen wat ik te presenteren heb.

CONCLUSIE:

Wanneer je je visualiseert, kun je een ander gevoel bij jezelf oproepen die je alleen maar positief kan beïnvloeden. Geef jezelf een leuk en grappig gevoel, daardoor ben je relaxt en zal je je veel minder nerveus voelen.

2. Fysieke klachten door negatieve emoties

Veel mensen krijgen door zenuwen ook fysieke klachten zoals misselijkheid en hoofdpijn. Ik ben daar jammer genoeg ook één van. Ik krijg vapeurs, heb het gevoel dat ik moet overgeven, enzovoort… Gelukkig bestaan er een aantal methodes om de zenuwen wat onder controle te houden. Onthoud zeker: sta je er niet voor open en lijkt het ‘belachelijk’, dan zal het voor jou ook zeker niet werken.

  1. ademen
    Adem goed in en adem twee keer zolang uit. Wanneer je uitademt heb je het gevoel dat je alle negatieve energie die binnenin je zit, kunt uitblazen. De fysieke ‘last’ van de zenuwen gaat over.
  2. knijpen
    Dit is een goedkopere en snellere manier van ‘boksen’. Je balt je handen tot vuisten en knijpt zo hard je kunt. Daarna laat je los en laat je je armen langs je lichaam omhoog gaan. Je doet dit langzaam. Het is dus dat je al je agressie in je vuisten kunt steken en langs je lichaam terug naar buiten zendt…

3. Verstillen

In een glas met modder komt de modder alleen maar naar de bodem wanneer het stilstaat…

Dit is hetzelfde bij ons. We zijn elke dag bezig met 101 zaken, krijgen zoveel informatie dagelijks binnen in ons klein hoofdje, we worden er echt uitgeput van! Soms is het goed om eens even te verstillen. Niet alleen omdat je wilt ontstressen, maar ook bijvoorbeeld omdat je teveel emoties voelt. Ik heb een emotieregulatiestoornis, waardoor het moeilijk is emoties te kanaliseren. Deze oefening helpt om emoties neutraler te maken:

  1. Noem 3 dingen op die je kunt zien
  2. Noem 3 dingen op die je kunt horen
  3. Noem 3 dingen op die je kunt voelen
  4. Herhaal met telkens andere dingen

Tegen dat je het een paar keer hebt gedaan, ben je rustiger geworden… Probeer maar!

4. Ankeren

Wanneer je iets heel stressvol moet gaan doen, of je voelt je niet goed, kun je ankeren. Grijp even terug naar iets waardoor je je beter voelt. Er zijn tal van sporters die ankeren voor een wedstrijd. Er zijn 2 manieren:

Foto

Print een klein fotootje af die je altijd bij je hebt. Steek het in de cover van je gsm of in je portefeuille. Op dit fotootje staat een persoon van wie je veel houdt, van een plaats die je prachtig vindt, van alles wat je maar gelukkig maakt.

Muziek

Maak een kleine afspeellijst (3 liedjes) op je gsm die je in enkele minuten rustig laat worden. Het kan klassieke rustige muziek zijn of een stevig popnummer. Wat jij maar wilt, als het je maar een goed gevoel geeft!

Proberen kan altijd, sta ervoor open,
baadt het niet dan schaadt het niet!

Bron: Zelfvertrouwen in 60 seconden, Tony Wringhton

 

 

 

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s